Miron Radic – General Manager Crama Liliac – despre 2020

Pentru cei mai mulți oameni anul 2020 a fost unul cu provocări, pentru voi cum arată recolta 2020? 

Pentru noi, recolta din 2020 a fost excelentă. Spre deosebire de multe regiuni noi am avut suficiente ploi, iar coacerea strugurilor a fost perfectă. A fost un an mai răcoros decât cel anterior, cu cantități mai mici, dar noi suntem foarte fericiți cu ce avem acum în tancurile de inox și în baricuri și abia așteptăm să le arătăm iubitorilor de vin.

Cum a fost pentru Liliac pandemia, ca organizație, ca vânzări și comparat cu așteptările investitorilor?

Ne așteptam ca 2020 să fie un an de continuă creștere, de aceea a trebuit să ne ajustăm rapid strategie și așteptările. Pentru o cramă care vinde marea majoritate a producției în HoReCa, am fost afectați serios. Însă datorită migrării vânzărilor către online și magazine specializate am putut să minimizăm șocul, ajungând la ⅔ din cifrele anului 2019. Nu este exact ceea ce ne-am dorit, dar date fiind circumstanțele este totuși un rezultat bun. Am reușit să ne păstrăm toți oamenii importanți în echipă. Am decis unanim să ne micșorăm puțin salariile, astfel încât să putem crește împreună când se va termina pandemia. Avem noroc cu Domnul Beck și familia lui pentru că sunt acei proprietari care gândesc business-ul cu vin pe termen lung și care au răbdare să dezvolte crama în decade, nu în decurs de câțiva ani.

Crama Liliac

Cum a afectat pandemia politica voastră de prețuri? 

Nicio parte a producției noastre nu s-a ieftinit datorită pandemiei. Dimpotrivă, multe dintre vinurile noastre s-au scumpit pentru că era foarte dificil să poți organiza transportul de la cramă. Așa că nu văd scăderea prețurilor o opțiune pentru noi. Noi credem că întotdeauna calitatea are prețul ei, iar noi nu facem niciun compromis aici. Sunt conștient de politica de prețuri agresive pe care o practică mulți dintre competitorii noștri, dar cred că este o soluție pe termen scurt care va afecta nu doar imaginea cramei, ci și a României ca țară producătoare de vin. Asta dacă ne poziționăm vinurile doar din perspectiva prețurilor.

Care au fost gamele cramei Liliac care au performat cel mai bine în 2020?

Foarte interesantă dinamica gamelor. Cel mai bine au performat cele mai scumpe vinuri ale noastre, cele din gama Private Selection. Mulți oameni au comandat vin acasă dintre cei obișnuiți să iasă pentru răsfăț la restaurante. Pe lângă acest fenomen și vinurile care se găsesc în retail, gamele Crepuscul și Lily, au înregistrat creșteri pentru că oamenii apreciază un raport bun calitate-preț.

Mulți dintre jucătorii importanți din industria vinului au raportat creșteri foarte mari în zona de vânzări online, pentru voi cât de mare a fost această creștere?


Am avut creștere de 500% în vânzările online și am dublat vânzările în magazinele specializate față de anul anterior. Așa că da, aceste canale de vânzare au parte, în sfârșit, de atenția meritată pentru că au fost slab reprezentate în portofoliul nostru de parteneri. Chiar înainte de pandemie, am lansat site-ul nou (www.liliac.com) și am putut vedea rezultatele imediat.

Care a fost cea mai bună decizie pe care ai luat-o ca lider în 2020? 

În mod normal, îți dai seama că o decizie este bună sau nu după o perioadă mai lungă de timp. Dar din punct de vedere al prezentului, spun că păstrarea și investițiile în echipa noastră este baza către succes. Este greu să găsești oamenii potriviți, iar să-i pierzi pentru a tăia costurile pe termen scurt nu poate construi o bază sănătoasă pentru companie când pandemia se va termina. În 2021 am avut cel mai bun început de an de până acum, așa că asta ne face încrezători că viitorul arată excelent.

Cum ți-a afectat noua poziție, cea de tată, consumul de vin? 

Cel mai mult au fost afectate orele de somn, care s-au diminuat considerabil și nivelul de fericire care a crescut considerabil. În general, eu doar degust vinuri, atât ale noastre cât și ale competiției. Dar într-un moment liniștit îmi place să mă bucur de un pahar sau două cu vin, înainte de datorie. La fel ca băiețelul nostru, apreciez o sticlă cu un conținut delicios. 🙂 🙂

Adauga comentariu